Najważniejsze zasady zdrowego odżywiania

Dlaczego wprowadzenie zdrowych zasad żywienia jest ważne? Niewątpliwie, zastosowanie zdrowego trybu życia poprawia jego jakość. Badania dowodzą, iż osoby prowadzące zdrowy i aktywny tryb życia, żyją dłużej, mniej chorują, mają więcej energii. Zatem, warto poznać kilka podstawowych zasad zdrowego odżywiania i przyczynić się do ulepszenia własnego stanu zdrowia.

1. Posiłki spożywaj regularnie

Soki owocoweRegularność jest jedną z kluczowych zasad zdrowego odżywiania. Zapobiega wystąpieniu nagłego i silnego odczucia głodu , ponieważ organizm ma zapewnioną ciągłą dostawę niezbędnych składników. W ciągu dnia należy spożywać około 5 posiłków dziennie (śniadanie, obiad, kolacja oraz 2 przekąski) w odstępach 3-4 godzin.

2. Urozmaicaj swoje posiłki

Nie ma takich suplementów, które są w stanie zastąpić zbilansowaną dietę. Zatem, należy zadbać o różnorodne, bogate w składniki odżywcze żywienie. Im więcej różnorodnych potraw w diecie, tym więcej witamin, składników mineralnych oraz odżywczych zostanie dostarczonych.

3. Jedz warzywa i owoce

Warzywa i owce zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych niezbędnych do prawidłowego działania całego organizmu. Posiadają duże ilości błonnika rozpuszczalnego w wodzie i niewielką ilość tłuszczu. Błonnik pełni ważną funkcję, ponieważ jest niczym “miotełka” wymiatająca niechciane cząstki z jelit. Co więcej, sprawia on, że cenne witaminy i minerały wchłaniają się efektywniej.

4. Jedz wartościowe węglowodany i nasiona roślin strączkowychZdrowe awokado

Zdrowe węglowodany o niskim indeksie glikemicznym są źródłem błonnika. Należy spożywać produkty takie jak: razowe pieczywo, razowe makarony, brązowy ryż, płatki owsiane, otręby, rośliny strączkowe. Zapewniają one właściwą pracę całego przewodu pokarmowego, chronią przed zaparciami oraz chorobami jelit.

5. Pij wodę

Aż 70% masy ciała stanowi woda. Odpowiednie nawodnienie organizmu jest kluczowe. Woda usuwa zbędne produkty przemiany materii, transportuje składniki odżywcze do właściwych tkanek. Przyjmuje się, że powinno się przyjmować 1,5-2l wody dziennie. Nie powinno dopuszczać się do uczucia pragnienia – świadczy to odwodnieniu!

6. Ogranicz tłuszcze

Bardzo negatywny wpływ na organizm mają tłuszcze trans, które znajdują się w dużych ilościach w takich produktach jak: fast food, margaryny, tłuszcze piekarnicze. Ich spożywanie może sprzyjać rozwojowi miażdżycy. Poza tym, należy ograniczyć przyjmowanie ilości tłuszczu zwierzęcego na korzyść tłuszczów roślinnych i ryb. Tłuszcz obecny w roślinach oraz rybach charakteryzuje się mniejszą zawartością cholesterolu i frakcji miażdżycorodnej, a także działa antyarytmicznie i przeciwzapalnie.

7. Unikaj soli

Sól spożywana w nadmiarze może powodować wiele chorób. Jedną z nich jest nadciśnienie tętnicze. Co więcej, może prowadzić do niekorzystnego magazynowania wody w organizmie. Według zaleceń WHO nie powinno przyjmować więcej niż 5 g soli dziennie.

8. Ogranicz alkohol

Przyjmowanie dużych ilości alkoholu prowadzi do licznych problemów: choroby krążenia i przewodu pokarmowego, nowotwory, marskość wątroby. Dodatkowo, od alkoholu można się uzależnić, co negatywnie wpływa na zdrowie psychiczne.